lördag, februari 09, 2013

Sånt som börjar på...



The letter A

...och som jag gillar/beundrar:

Abessinier:

File:Abessinier sorrel.jpg

Från Wikipedia:

På pyramider och tempel byggda 
av de gamla egyptierna 
kan man se katter som liknar 
abessinierna och det är
 troligt att det var romarna 
som tog med sig katten till
 Europa för första gången.
 De första katterna som
 kom till Europa i modern tid 
kom från Abessinien 
till England där 
rasen godkändes 1892
Till Sverige kom den
 första abessiniern först
 1953.

Alphaville:



A-ha:



ABBA:

File:ABBA - TopPop 1974 1.png

Kommentarer överflödiga...


Alien:


Jag älskar Alien-filmerna,
men ingen slår den första!






Arsenik & Gamla Spetsar:


En film jag sett MÅNGA gånger,
med lika stor behållning varje gång!



Anna Varney Cantodea:
(Sopor Aeternus)

En artist som jag lyssnar
 väldigt mycket på!
Hon är helt i en 
klass för sig själv.


Alan Rickman:

Alan Rickman Picture

Kanske mest 
känd för sin roll 
Severus Snape
i Harry Potter-filmerna.

Men han har gjort så 
många andra filmer:

Sweeney Todd
Parfymen

Liftarens Guide Till Galaxen
(rösten till Marvin)




Förnuft & Känsla
Robin Hood - Prince of Thieves
Die Hard

Anthony Hopkins:

Anthony Hopkins Picture
Behöver kanske ingen
 närmare presentation?

Mina favoriter med honom är:
Wolfman
Citronträd & Motorolja
Röd Drake
Hannibal
Dracula
Howards End
När Lammen Tystnar


The Bounty
Elefantmannen

Anjelica Huston:

Anjelica Huston Picture
Otroligt begåvad skådespelerska!

Mina favoritfilmer med henne är:
Familjen Addams
Den Heliga Familjen Addams
Avalons Dimmor
Häxor



Andy Serkis:

Andy Serkis Picture
Som ju bland 
annat gjorde 
Gollum,
och gjorde det
så 
FANTASTISKT
bra!!!


Avalons Dimmor:


(med bland andra Anjelica Huston)
Rekommenderas!


Avatar:



Ser fram emot en fortsättning..!



Asien:


Jag inspireras
mycket
 av Asien,
när det gäller inredning,
musik, mat etc.

Har dock aldrig varit där...

Gudinnan
Afrodite:

File:Capitoline Aphrodite Louvre Ma 571.jpg


Gudinnan
Athena:





Ja, det var allt...
eller egentligen inte,
men jag kan ju inte
gärna rabbla upp
ALLT
 jag gillar som börjar
på bokstaven A..!

Har ju inte ens nämnt
Agatha Christie..!
Fast NU gjorde jag det ändå!



Men jag kan ju lägga till en plats
som betyder väldigt mycket för mig:

Ale Stenar:

File:Ales stenar bred.jpg



***

3 kommentarer:

  1. Vilken underbar post. Sounds like a melody är min Alphaville favvo. Jag har för mig att jag har läst en bok som heter avalons dimmor och att det ska finnas två böcker till i en serie. Lånade den av en kompis. Hade ingen aning att det fanns en film, den ska jag titta efter. :-). . Jag skulle v vilja gå med slagruta vid ales stenar. I/vid sådana sten sättningar ska det finnas energi pelare där det är bra att stå. :-)

    SvaraRadera
  2. Vilken skön blogg du har:) Undrar om du har bloglovin att följa med?

    Om du gillar inredning kan du kolla in min blogg:)

    Ha en kanondag

    LOVE Maria från inredningsvis.se

    SvaraRadera
  3. Jag har lagt till Bloglovin nu!

    Kul att du gillar min blogg!

    Mvh. Jenny

    SvaraRadera